Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone

Τη δεκαετία τού ’80, κυρίως στο περιβάλλον των σχολών Καλών Τεχνών εκδηλώθηκε μια καλλιτεχνική έξαρση στις δύο Γερμανίες ( Δυτική και Ανατολική ), με επίκεντρο το -χωρισμένο στα δύο από τις συμμαχικές δυνάμεις- Βερολίνο, η οποία χαρακτηριζόταν από πειραματισμούς στην υπέρβαση και τη διασταύρωση ειδών τέχνης και από τη χρήση νέων ηλεκτρονικών συσκευών. Κάποιες φορές, “η κακοφωνία” ήταν εσκεμμένη, κάπως σαν άποψη-διαμαρτυρία στους  μουσικούς κανόνες.

Ωστόσο επικρατούσε οργασμός δημιουργίας. Εμφανίστηκαν γρήγορα νέες δισκογραφικές εταιρείες, περιοδικά, γκαλερί και κλαμπ καθώς και ανεξάρτητη παραγωγή βινυλίων, κασετών και συναυλιών.  Η γερμανική τιμή εκδηλώθηκε και μέσα από τη χρήση τής γερμανικής γλώσσας αντί της αγγλικής στους στίχους και στα ονόματα των γκρουπ. Στόχος ήταν μια “μουσική επανάσταση”, μια -εκ βάθρων- αλλαγή του μουσικού σκηνικού. Μια κίνηση που με το πάθος και την ορμή της απέκτησε στην πορεία διεθνή αναγνώριση. 

Η έκθεση στο ινστιτούτο Γκέτε παρουσιάζει το ευρύ φάσμα αυτής της υποκουλτούρας. Βασίζεται σε επτά μουσικά γκρουπ, καθώς και σε καλλιτέχνες, κινηματογραφιστές και σχεδιαστές από πόλεις και ευρύτερες περιοχές της Δυτικής και της Ανατολικής Γερμανίας που έδωσαν ώθηση και παλμό σ’ αυτή τη σκηνή. Μεταξύ των γκρουπ και οι Einstürzende Neubauten, οι οποίοι διερευνούσαν τα όρια μεταξύ μουσικής και θορύβου μέσα από τη χρήση οργάνων φτιαγμένων από παλιοσίδερα και καθημερινά αντικείμενα. Με τον χαρισματικό frontman Blixa, ο οποίος μεταξύ άλλων, συνεργάστηκε και με τον Nick Cave ( “The Weeping Song” ) όταν αργότερα απέκτησε μια ευρύτερη αποδοχή.

 

einsturzende_neubauten_1384514944_crop_550x286

 

Από το κίνημα αυτό δεν έλειψαν και άλλες μορφές καλλιτεχνικής έκφρασης, όπως μουσική, ταινίες, φωτογραφία, ζωγραφική. Ενας γερμανικός σουρρεαλισμός που σάρκαζε τις υφιστάμενες αξίες της εποχής: «Σήμερα ντίσκο, αύριο επανάσταση, μεθαύριο εκδρομή στην ύπαιθρο. Αυτό είναι που αποκαλούμε Εκούσιο Αυτοέλεγχο» ήταν ένα από τα συνθήματα που δονούσαν τη Θεσσαλονίκη.

Η έκθεση επίσης παρουσιάζει πρωταγωνιστές και στέκια των καλλιτεχνικών σκηνών διαφόρων πόλεων και δίνει μια εικόνα των ποικίλων δικτύων της εποχής. Συνεντεύξεις σε φιλμ ειδικά για την έκθεση, μαγνητοσκοπημένο και φωτογραφικό υλικό, ακουστικά δείγματα, περιοδικά, αφίσες και άλλα εκθέματα από τη συγκεκριμένη σκηνή “πρωταγωνιστούν”.  Πρόκειται για την εκτενέστερη ως τώρα παρουσίαση της γερμανικής υποκουλτούρας της δεκαετίας του ’80, η οποία θα συνοδεύεται από μια πληθώρα παράλληλων εκδηλώσεων.

Η έκθεση “Geniale Dilletanten” (Ιδιοφυείς Ερασιτέχνες) – Η υποκουλτούρα της δεκαετίας του ’80 στη Γερμανία είναι μια κινητή έκθεση του Ινστιτούτου Γκαίτε, η οποία φιλοξενείται παγκοσμίως σε μουσεία και άλλους εκθεσιακούς χώρους.

Επιμέλεια της έκθεσης: Mathilde Weh
Σύλληψη: Mathilde Weh και Dr. Leonhard Emmerling, Goethe-Institut

Εγκαίνια: 03.11.2016, ώρα 19:30

Είσοδος ελεύθερη
+30 2310 889610

Δείτε επίσης