Πέρασαν κιόλας 85 χρόνια από τη γέννηση του Γκλεν Γκουλντ και 35 από τον θάνατό του, γεγονότα που συνέβησαν και τα δύο στο Τορόντο του Καναδά. Πιανίστας, συνθέτης, μουσικός, αρχιμουσικός, ένας αναγεννησιακός καλλιτέχνης ο οποίος δεν έμπαινε σε καλούπια, αφού ακολουθούσε πάντοτε τον δικό του δρόμο. Θεωρήθηκε “εκκεντρικός” αλλά ποιός μεγάλος σε οποιονδήποτε τομέα απέφυγε τον αντίστοιχο χαρακτηρισμό; Ανθρωπος των αντιφάσεων, ο Γκουλντ “πήγε΄’ τη μουσική πιο πέρα και ο πρόωρος χαμός του μόνο θλίψη προκαλέι για όσα άλλα ενδεχομένως θα μπορούσε να είχε κάνει.

Ας τον δούμε όμως, μέσα από δικά του λόγια:

-Ήδη στα 6 μου έκανα μια σημαντική ανακάλυψη: ότι τα πηγαίνω πολύ καλύτερα με τα ζώα απ’ότι με τους ανθρώπους…

-Στα παιδιά τής γειτονιάς άρεσε να με χτυπούν επειδή δεν τους ανταπέδιδα τα χτυπήματα. Είναι υπερβολή όμως ότι με έδερναν κάθε μέρα. Μόνον μέρα παρά μέρα…

-Η προσέγγισή μου στη μουσική είναι αρχιτεκτονική που σημαίνει ότι τη βλέπω τρισδιάστατα.

-Στις ζωντανές συναυλίες νιώθω εξευτελισμένος λες και παίζω σε επιθεώρηση!

 

 

-Η έννοια της ευτυχίας ισοδυναμεί για μένα με 250 μέρες κλεισμένος μέσα σε ένα στούντιο.

-Δεν πηγαίνω σε συναυλίες. Ούτε καν στις δικές μου καμιά φορά!

-Δεν υπάρχει μεγαλύτερη πνευματική κοινωνία από εκείνη μεταξύ του καλλιτέχνη και του ακροατή στο σπίτι, που επικοινωνούν μέσω της μουσικής.

-Δεν νομίζω ότι ο τρόπος ζωής μου μοιάζει με εκείνον των περισσότερων ανθρώπων κι αυτό με ευχαριστεί. Τα δύο στοιχεία, ο τρόπος δουλειάς και η ζωή έχουν γίνει ένα. Τώρα, εάν αυτό ειναι εκκεντρικότητα, τότε είμαι εκκεντρικός.

-Ομολογώ ότι είμαι σχεδόν ολοκληρωτικά αδιάφορος απέναντι στο φαγητό. Η νηστεία οξύνει το μυαλό.

-Όταν δεν έχω αγγίξει πιάνο για έναν μήνα, τότε παίζω καλύτερα.

-Μέσα σε κάθε δημιουργικό άνθρωπο υπάρχει ο καινοτόμος που συγκρούεται με τον έφορο μουσείου. Τα περισσότερα από τα όσα καταπληκτικά και συγκινητικά συμβαίνουν στην τέχνη προκύπτουν ασπό τη στιγμιαία επικράτηση του ενός εις βάρος του άλλου.

 

( τα στοιχεία αντλήθηκαν από το αφιερωματικό τεύχος 173, του περιοδικού των εκδόσεων Πανός )

Δείτε επίσης