Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone

Στην Τακόμα τής Γουάσιγκτον, στις 7 Νοεμβρίου τού 1940, η Tacoma Narrows Bridge, μια πανίσχυρη γέφυρα, κατέρρευσε τέσσερις μήνες μετά την ολοκλήρωσή των εργασιών της, εξαιτίας μιας ανεμοθύελλας. Αυτή εδώ είναι η επιστημονική εξήγηση τής πτώσης της.

Το φαινόμενο των ταλαντώσεων από δίνες (VIV = Vortex Induced Vibrations) είναι ένα φοβερά καταστροφικό φυσικό φαινόμενο που παρατηρείται όποτε ένα ρεύμα αέρα ή νερού κυλάει κάθετα στον άξονα ενός ελαστικού κυλινδρικού σώματος, από τις μικρές ίνες των διχτυών ψαρέματος μέχρι τις εξέδρες πετρελαίου διαμέτρου 40 μέτρων.

Κεραίες αυτοκινήτων, σύρματα αγκυρώσεων, σωλήνες σε εναλλακτές θερμότητας, ράβδοι πυρηνικών καυσίμων, κοντάρια σημαίας και όλα τα ελαστικά κυλινδρικά σώματα υπόκεινται σε αυτό το φαινόμενο, το οποίο έχει πολύ ευρύ φάσμα συγχρονισμού και επιμένει ακόμη και αν η ταχύτητα του ρεύματος διπλασιαστεί.

 

leonardo-da-vinci-and-creative-thinking

 

Το φαινόμενο VIV αναφέρεται στην Ιστορία για πρώτη φορά στην Παλαιά Διαθήκη. Οταν ο βασιλιάς Δαυίδ άφηνε την άρπα του δίπλα σε παράθυρο ανοιχτό, το ρεύμα του αέρα έκανε την άρπα να βγάζει μουσικούς ήχους αφού ταλαντώνονταν οι χορδές. Ομως, ήταν ο Leonardo da Vinci αυτός που πρώτος, το 1504, κατάλαβε ότι τεντωμένα σύρματα ταλαντώνονται κάθετα στο ρεύμα του αέρα και βγάζουν νότες.

Τους μουσικούς αυτούς ήχους τους ονόμασε «Αιολικούς Τόνους». Το φαινόμενο έγινε περίφημο για την καταστρεπτική του ικανότητα στις 7 Νοεμβρίου 1940, όταν η γέφυρα στο Tacoma Narrows στην Πολιτεία της Washington καταστράφηκε μέσα σε λίγα λεπτά από ταλαντώσεις που προκλήθηκαν από ρεύμα αέρος κάθετο στη διεύθυνση της γέφυρας.

Το 1965, στο Ferrybridge της Αγγλίας, τρεις τεράστιοι πύργοι ψύξεως καταστράφηκαν σε λίγα λεπτά όταν ένα ρεύμα αέρος φύσηξε κάθετα στη γραμμή των πύργων. Στη θαλάσσια μηχανική, αυτό το πρόβλημα είναι πολύ συνηθισμένο και έχουν γίνει χιλιάδες δημοσιεύσεις στην προσπάθεια κατανόησης του φαινομένου. Ετσι, από το 1940 οι μηχανικοί κάνουν συστηματικές προσπάθειες να καταστείλουν αυτό το φαινόμενο.

Δείτε επίσης