Ποιητής, συγγραφέας, στιχουργός, άνθρωπος των βιβλίων, του θεάτρου, του ραδιοφώνου, τής τηλεόρασης, ο Γιώργος Χρονάς αποτελεί μια εμβληματική προσωπικότητα στον χώρο της ελληνικής πνευματικής ζωής. Είναι εκείνος που με μικρά και φθαρτά υλικά, αγγελίες εφημερίδων, ιστορίες ανθρώπων της διπλανής πόρτας κ.ο.κ. φτιάχνει, όπως ο Ντοστογιέφσκι, θεατρικά έργα, άρθρα για εφημερίδες και περιοδικά, ιστορίες και διηγήματα, ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές, ένθετα και βιβλία. “Συζητά” με τη Μέριλιν, τον Πρίσλεϊ, τον Τζέιμς Ντιν κ.α. Πρόκειται για τον άνθρωπο που εδώ και πάνω από 3 δεκαετίες εκδίδει το λογοτεχνικό περιοδικό Οδός Πανός, στο οποίο φιλοξενήθηκαν, στα πρώτα τους βήματα, αλλά και αργότερα, πολλά γνωστά ονόματα του Τύπου, των περιοδικών κ.λπ. Με αφορμή την πρόσφατη απονομή του Νόμπελ λογοτεχνίας στον Μπομπ Ντίλαν αλλά και την παράσταση του Τζαίημς Ντην στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2016 ( κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.00 ), που ετοιμάζει, ο Γιώργος Χρονάς μας ξεναγεί στους δρόμους και τα τοπία του προσωπικού του σύμπαντος που άλλοτε είναι ζοφερό άλλοτε λιγάκι πιο φωτεινό, ποτέ όμως ψεύτικο και προσποιητό.

-Ο Ντύλαν εδικαιούτο το Νόμπελ Λογοτεχνίας;  

«Ο Νίκος Γκάτσος μου έλεγε, το 1974, ότι ο Ντύλαν είναι ο μεγαλύτερος ποιητής του κόσμου. Μάλλον το δικαιούται. Αν και δεν το πήραν εξέχοντα πνεύματα της ποιήσεως ή του λόγου, όσο ζούσαν. Και δεν έχασαν από την τιμή που δεν τους έγινε»…

 

Layout 1

 

Μόλις κυκλοφόρησε το νέο τεύχος της Οδού Πανός. Ποιά είναι τα βασικά θέματά του; Πώς επιβιώνει ένα λογοτεχνικό περιοδικό στην Ελλάδα για πάνω από 3 δεκαετίες; 

«Το νέο τεύχος – έχουμε 35 χρόνια τεύχος – που κυκλοφορεί, είναι αφιέρωμα στην Σύλβια Πλαθ, και 25 έλληνες ποιητές έως 40 χρόνων με νέα τους ποιήματα, η συνέχεια της βιογραφίας του Βισκόντι, σελίδες ημερολογίου του Μάρκου Φ. Δραγούμη, συνεντεύξεις με την Κατερίνα Ευαγγελάτου, Ηλία Παπαμόσχο, το Έτος Αριστοτέλη, βιβλία, θέατρο, μουσική – που έγιναν τα τελευταία, και άλλη ύλη, τεύχος 216 σελίδες. Το περιοδικό επιζεί με παλιούς και νέους αναγνώστες που μας στηρίζουν σταθερά 35 χρόνια. Είναι μαγικό!».

Πώς θα σκιαγραφούσατε την εποχή που ζούμε;

«Η εποχή μας είναι εποχή των παγετώνων. Οι ισχνές αγελάδες της Αιγύπτου. Όμως για φτωχούς, ανέστιους και πένητες, έγραφα από το 1973 που μπήκα, με το Βιβλίο1, στα γράμματα. Μόνο που τώρα έγιναν μάστιγα. Ντροπή για μας, την κοινωνία, την κυβέρνηση».

πάρχει έλλειμμα πολιτισμού στις μέρες μας και πώς το ανιχνεύετε τόσο στην καθημερινότητα όσο και πιο εξειδικευμένα;

«Ο πολιτισμός δεν είναι λέξη, είναι πράξεις και φυσικότητα παντού. Οι τοίχοι αυτής της πόλης είναι γεμάτοι συνθήματα και σκίτσα, τα αγάλματα των οδών αποκεφαλίζονται και αυτό το ονομάζουν αναρχία, επανάσταση… Ο πολιτισμός υπάρχει στον κόσμο που σιωπά και ζει μια τραγωδία αριθμών και εξόδων χωρίς έσοδα. Υπάρχει στο λόγο των απλών ανθρώπων κι όχι διανοουμένων που νομίζουν ότι το σνομπάρισμα είναι διανόηση ή πολιτισμός. Όταν είσαι σπουδαίος, δεν υποδύεσαι τον σπουδαίο. Είσαι. Αυτό το ξεχνούν στη χώρα αυτή οι πολιτισμένοι».

 

hronas3

 

Οι Ελληνες τι λαός είμαστε; Έχετε καταλήξει;

«Έλληνες υπάρχουν διαφόρων ειδών. Είναι οι φιλήσυχοι και εργατικοί, οι κλέφτες και απατεώνες, οι γλείφτες, οι τούμπες, να κάνουν πράγματα που δεν ξέρουν. Αλλά τι νόημα έχει; Σημασία έχει ότι οι περισσότεροι είμαστε αρτιμελείς και δεν πειράζουμε ανθρώπους και ζώα. Και βαδίζουμε με παράλογους αρχηγούς».

Με αφορμή τη γενικότερη παρακμή, συχνά γίνονται αναφορές στον Χατζιδάκι. Αλλά εκείνος που είναι παρών από εκείνη την εποχή είναι ο Κουρής… Το σχόλιό σας.

«Ο Χατζιδάκις, και όσοι τον αναφέρουν, φτάνει για να σώσουν τη χώρα. Ο Κουρής έχει τους θιασώτες του. Πάντα τους είχε. Και τότε που πουλούσε 400.000 φύλλα και τώρα που πουλάει 3.500. Ο Χατζιδάκις λέει – σταθερά – όστις θέλει οπίσω ελθείν. Όμως δεν είναι εύκολος και προσηνής, κοθόλου».

Η Ελλάδα ποτέ δεν πεθαίνει;

«Δεν πεθαίνει γιατί οι Έλληνες που δεν πειράζουν ζώα και ανθρώπους υπερισχύουν των απατεώνων και των πρόστυχων».

Την βεβήλωση αρχαίων και νεώτερων αγαλμάτων στην Αθήνα, πώς την εκλαμβάνετε;

«Φρίκη. Ακόμα πουλάνε με το κιλό και τα φρεάτια της ΕΥΔΑΠ, των υπονόμων και ότι είναι χαλκός. Και φυσικά δεν είναι Αλκιβιάδηδες, όπως εκείνος, που έκοψε τις κεφαλές των αγαλμάτων του Ερμή».

 

hronas4

 

Είδατε κάτι, πήγατε κάπου πρόσφατα που να σας έδωσε μια ηθική τόνωση, μια ανάσα πολιτισμού και φρέσκου αέρα στη ζωή;

«Εδώ και καιρό κάνω μόνο ό,τι φτάνω και παράγω. Μειώθηκε ο χρόνος μου, η αντοχή μου. Έτσι ετοιμάζω μία παράσταση του Τζαίημς Ντην στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης, από Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2016, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στις 9.00, με ένα αγόρι από το Περιστέρι, τον Αγησίλαο Σιούνα. Και παραθέτω τον νέο αυτόν που σκοτώθηκε 24 χρονώ δίπλα στον Άμλετ, Μάκβεθ, Φάουστ, άλλων συγγραφέων. Ένα πλατωνικό, ή μνημείο αιγυπτιακού θανάτου – της νεότητος και της ομορφιάς εννοώ – όπως ο Τουταγχαμών, ίσως, δίπλα μας. Εδώ ρίχνω όλο το είναι μου. Το ταλέντο μου, κάνοντας την σκηνοθεσία, τη μουσική επιμέλεια.

Αυτό είναι το πιο φιλόδοξο έργο μου. Μαζί με τα τελευταία βιβλία των εκδόσεών μας με Πέννα, Παζολίνι, Βασιλικό, Ιωάννου, Βέργκα, Γεσένιν, Μαρίνα Ιβάνοβα Τσβετάγιεβα, Μιχάλη Δέλτα, Φώτη Θαλασσινό, Ραούλ Γκόμεζ Χαττίν, Σταύρο Φωτίου, Γιώργο Ευσταθίου, Αλήτις Τσαλαχούρι, Γιώργο Χρονά…

Και για 10 Δεκεμβρίου την κυκλοφορία του νέου τεύχους, 173, Οδός Πανός, με περίφημα κείμενα για την Μάρη Θεοδοσοπούλου, Γκλεν Γκουλντ, κείμενο από την Βιβλιοθήκη του Ρωμαίου αυτοκράτορα Αυγούστου (31π.Χ – 14 μ.Χ), αλληλογραφία του Ντίνου Χριστιανόπουλου με τον Αντώνη Μυστακίδη (Μεσεβρινό) κ.ά.».

 

 

 

 

Δείτε επίσης