Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone

-Στον Θεό πιστεύετε;

«Αυτό είναι μυστικό».  

-Γιατί;

«Επειδή η έννοια του υπέρτατου όντος είναι μια εντελώς προσωπική υπόθεση. Δεν μπορεί να μιλήσει το λογικό, μιλάει μόνο το συναίσθημα και το εσωτερικό του ανθρώπου. Εάν βγει ένας οποιοσδήποτε Σιμόπουλος και πει ένα «ναι» ή «όχι», τότε δεν θα είναι σωστός στη δική του αντίληψη, σε αυτό που πραγματικά πιστεύει.  Δεν είναι απλή η απάντηση. Δεν είναι καθόλου απλή. Η γέννηση του σύμπαντος αποδεικνύεται. Αλλά το προσωπικό πιστεύω κάθε ανθρώπου, όχι. Γιατί δεν μπορεί να αποδειχθεί με χειροπιαστά δεδομένα».

-Ο Θεός δεν δημιούργησε το σύμπαν;

«Α, δεν ξέρω. Εγώ αυτό που ξέρω για τη γέννηση του σύμπαντος είναι από το 10-43 του πρώτου δευτερολέπτου και μετά. Για πιο πριν, δεν γνωρίζω. Η δυνατότητα της επιστήμης σταματά εκεί. Σε ένα χρονικό σημείο που είναι απειροελάχιστο. Είναι το ένα τρισεκατομμυριοστό του τρισεκατομμυριοστού του τρισεκατομμυριοστού του δισεκατομμυριοστού του πρώτου δευτερολέπτου. Μέχρι εκεί μπορούμε να φτάσουμε πειραματικά, με τις εξισώσεις μας και να το αποδείξουμε ακριβώς. Αλλά πριν από αυτό το χρονικό διάστημα δεν είναι δυνατόν να πάει η επιστήμη».

-Μήπως λοιπόν ο Θεός «κρύβεται» εκεί; Πριν το 10-43;

«Δεν ξέρω…».

-Εάν δεν ξέρετε εσείς, τότε ποιος ξέρει; Οι κληρικοί;

«Είδες; Πηγαίνουμε τώρα στο μεταφυσικό. Την φυσική μπορώ να σου την πω άνετα και ωραία. Αλλά μετά πηγαίνουμε σε μεταφυσικές καταστάσεις τις οποίες εγώ δεν μπορώ να αποδεχθώ. Οτιδήποτε και να πω εγώ θα περάσει από το φίλτρο της δικής μου διανόησης. Ο καθένας από εμάς έχει ένα φίλτρο. Αυτό το φίλτρο αποτελείται από όλες τις γνώσεις, τις δοξασίες, τα πιστεύω, τις εμπειρίες τα συναισθήματα που έχει ο καθένας μας. Άρα ο καθένας μας έχει κι ένα διαφορετικό φίλτρο. Άρα η κωδικοποίηση από μένα σε μια τόσο σημαντική απάντηση είναι πολύ δύσκολη. Η αποκωδικοποίηση από το δικό σου φίλτρο είναι ακόμη πιο δύσκολη. Και η αποτύπωση αυτής της απάντησης σε ένα δημόσιο μέσο, επίσης δυσκολότερη. Και όσοι αναγνώστες θα το διαβάσουν θα του δώσουν τόσες ερμηνείες, που θα εξαρτώνται η καθεμία από το προσωπικό φίλτρο του καθενός. Για αυτό σε ένα τόσο σημαντικό πράγμα, όπως είναι τα προσωπικά “πιστεύω” ενός ανθρώπου, είναι επικίνδυνη η προσπάθεια αποτύπωσης τέτοιων συναισθημάτων. Για αυτό και το αποφεύγω».  

-Άρα έχουμε πολυθεϊσμό. Υπάρχουν πολλοί Θεοί. Όσοι είναι και οι άνθρωποι.

«Σαφώς, αν το πάρεις έτσι. Αλλά δες και κάτι άλλο: τη χριστιανική θρησκεία. Υπάρχουν χριστιανοί πρεσβυτεριανοί, προτεστάντες, ρωμαιοκαθολικοί, ορθόδοξοι, παλαιοημερολογίτες. Και μιλάμε για τον ίδιο Θεό. Για αυτό και αποφεύγω να απαντώ μια ερώτηση που κάνει «τζιζ!». Όχι σε μένα. Αλλά φαντάζεσαι ότι η απάντηση που θα σου δώσω να επηρεάσει κάποιους ανθρώπους υπέρ ή κατά; Ο Άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης έγραψε ένα ολόκληρο βιβλίο, με επίθετα του Θεού: πανάχραντος, πανάγιος, πανταχού παρών κ.α. Τι ήθελε να πει με όλα αυτά; Ότι εάν δώσουμε τον ορισμό του Θεού τότε τον φέρνουμε να είναι κατώτερος από εμάς που κατορθώσαμε να τον ορίσουμε. Αλλά εάν είναι κατώτερος από εμάς, τότε τι Θεός είναι; Σου το είπα και πριν, γιατί επιμένεις; Πρόκειται για μια πολύ δύσκολη απάντηση…».

Δείτε επίσης