Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on TumblrEmail this to someone

Η αεροπορική τραγωδία τής βραζιλιάνικης ποδοσφαιρικής ομάδας στην Κολομβία ( με αεροπλάνο της εταιρείας Lamya…) έφερε και πάλι στο προσκήνιο το θέμα των αεροπορικών ατυχημάτων.

Αλλά και την εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σειρά Mayday που προβάλλεται στην ελληνική τηλεόραση, στο Μακεδονία TV, και εξηγεί μέσα από μια ντοκιμαντερίστικη προσέγγιση τους λόγους πτώσης διαφόρων αεροπλάνων αλλά και τις εξονυχιστικές έρευνες που ακολουθούν προκειμένου να βγει το επίσημο πόρισμα για το δυστύχημα.

Πέραν των ωραίων γυρισμάτων που ούτε με μελό τρόπο προσεγγίζουν το θέμα αλλά ούτε και με ψευδοεπιστημονικοφανή, εκείνο που πραγματικά προξενεί τεράστιο ενδιαφέρον, είναι για πόσους -άπειρους και συχνά…χαζούς λόγους- μπορεί να προκύψει μια αεροπορική τραγωδία με δεκάδες νεκρούς.

Εντονα προσωπικά προβλήματα των πιλότων που μπορεί να τους οδηγήσουν στην σκέψη της αυτοκτονίας, φουντάροντας το αεροπλάνο και ‘παίρνοντας’ βεβαίως μαζί τους και αθώους επιβάτες όπως και συναδέλφους τους. Προβλήματα που κάποιοι ίσως έχουν ανιχνεύσει αλλά για λόγους διαφόρων σκοπιμοτήτων είτε δεν τα αναφέρουν στους υπεύθυνους είτε εκείνοι κωφεύουν, προσπερνώντας τα ως μη σημαντικά.

 

plane-crash-site-1129-exlarge-169-jpg2

 

-Ανάληψη καθηκόντων από πιλότους και προσωπικό που είναι ήδη πολύ κουρασμένοι για πολλούς και διάφορους λόγους ( κάποιες φορές επειδή πρέπει να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις για να φτάσουν από το σπίτι τους στο σημείο απογείωσης κι επειδή η εταιρεία δεν διατίθεται να τους καλύψει έξοδα μετάβασης με έναν ακριβότερο αλλά λιγότερο κουραστικό τρόπο ).

Διάσπαση προσοχής στο πιλοτήριο, τις στιγμές που πρέπει να υπάρχει απόλυτη συγκέντρωση, ώστε, κι αν ακόμη προκύψει κάτι απροσδόκητο, να αντιμετωπιστεί άμεσα και αποτελεσματικά. Ούτως ή άλλως, σε αυτές τις περιπτώσεις, όταν μιλάμε για χρόνο αντίδρασης, μιλάμε για λίγα ή πολλά…δευτερόλεπτα, μάξιμουμ στο επίπεδο του ενός λεπτού.

Η διάσπαση τής προσοχής στο πιλοτήριο δεν είναι δύσκολο να προκύψει και από…φλερτ, εάν υφίσταται σε θέση συγκυβερνήτη γυναικεία παρουσία.

Κάποιες φορές, υπερβολική -‘θρησκευτική’- πίστη στις ενδείξεις κάποιων οργάνων, ενώ όλα δείχνουν κάτι πάει λάθος. Και κάποιες άλλες φορές, ακριβώς το αντίθετο: υπερβολική πίστη των κυβερνητών στο ένστικτό τους ή το εγώ τους ενώ όλα τα όργανα ‘φωνάζουν για το λάθος.

 

epa05656787 Workers of the funeral home San Vicente move the coffins of the Brazilian soccer team Chapecoense to be loaded for repatriation in Antioquia, Colombia, 02 December 2016. Repatriation of the plane crash victims' bodies began the previous day. 71 people died when an aircraft crashed late 28 November 2016 with 77 people on board, including players and staff of the Brazilian soccer club Chapecoense. The plane crashed in a mountainous area outside Medellin, Colombia as it was approaching the Jose Maria Cordoba airport. Chapecoense were scheduled to play in the Copa Sudamericana final against Medellin's Atletico Nacional on 30 November 2016. EPA/MAURICIO DUENAS CASTANEDA

 

-Σε αντίστοιχες περιπτώσεις, σημαντικό ρόλο παίζει η σχέση κυβερνήτη-συγκυβερνήτη και η άνεση επικοινωνίας που υπάρχει μεταξύ τους.

Ενώ κάτι που δύσκολα μπορεί να σκεφτεί κανείς ότι παίζει ρόλο, είναι η κουλτούρα τής χώρας από την οποία προέρχεται το “κυβερνητικό δίδυμο”. π.χ. στις ανατολικές κουλτούρες, ιαπωνική κορεατική κ.α. το να ‘διορθώσει’ ο συγκυβερνήτης τον κυβερνήτη ακόμη κι όταν όλα δείχνουν ότι εκείνος κάνει ένα λάθος που μπορεί να αποβεί μοιραίο, θεωρείται κάτι σαν ‘ασέβεια’.

Ετσι, ο συγκυβερνήτης δεν μιλά και το αεροπλάνο…πέφτει.

“Χαλαρός” πύργος ελέγχου που συχνά δεν αντιλαμβάνεται την κρισιμότητα τής κατάστασης ώστε αποφασιστικά να παρέμβει.

-Η υποτίμηση του βάρους που κουβαλά το αεροπλάνο και που κάποιες φορές είναι μεγαλύτερο από το σχετικό όριο ασφαλείας.

-Αναμφίβολα η εκτίμηση του καιρού και η αίσθηση των κυβερνητών ότι μπορούν να περάσουν “μέσα” από μια καταιγίδα ή να αποδειχθούν υπέρτεροι των κλιματολογικών συνθηκών. Συνήθως αυτού του είδους η αυτοπεποίθηση δεν έχει καλά αποτελέσματα…

 

planecrashbrazil

 

Συχνά, η αίσθηση των πιλότων ότι πρέπει οπωσδήποτε να προσγειώσουν το αεροπλάνο, καθώς μεταφέρουν κάποια δημοφιλή αθλητική ομάδα ή κάποιον ισχυρό πολιτικό, ανεξαρτήτως τού αν αυτό είναι δυνατόν ή όχι.

Η πίεση να αποδειχθεί η εταιρεία -και οι ίδιοι- συνεπείς και να μην εισπράξουν παράπονα από τους vip επιβάτες τους, εύκολα μπορεί να οδηγήσει σε τραγωδία.

Όλα αυτά διαπιστώνονται μετά, από τους ειδικούς που αναλαμβάνουν την έρευνα για την πτώση. Στον προσομοιωτή πτήσης ή ακούγοντας τις συζητήσεις στο ‘μαύρο κουτί”, όλα τα αεροπορικά δυστυχήματα έχουν συνήθως μια απλή εξήγηση. 

Πάντως να σημειωθεί ότι ορισμένες φορές, το επίσημο πόρισμα των ειδικών που προκύπτει μετά από ενδελεχή έρευνα μηνών ή και περισσότερο, δεν γίνεται δεκτό από την αεροπορική εταιρεία, όσο εμπεριστατωμένο κι αν είναι.

Βλέπετε προέχει η αίσθηση ασφάλειας των μελλοντικών εκατομμυρίων επιβατών. Ακόμη κι αν αυτό συνδέεται με κίνδυνο τής ζωής τους…

Τελικό συμπέρασμα; όσο τα αεροπλάνα τα χειρίζονται άνθρωποι, τίποτε δεν αποκλείεται….

 

Δείτε επίσης